Sist jeg var i posten var det en pakke til meg fra utlandet.
Ikke helt uvanlig det men det stod at jeg måtte betale oppkrav for den, og jeg
kunne ikke huske at jeg hadde bestilt noe som skulle tilsi at jeg måtte det…..
Når alt kom til alt, så skulle jeg heller ikke det. Bare les
innlegget jeg sendte Posten på deres Facebook sider.
Hei.
Jeg fikk nylig en lapp i posten om at jeg hadde en
rekommandert pakke på 183 kroner i oppkrav ventende på meg på postkontoret.
Jeg ble litt overrasket over dette da jeg ikke kunne huske å
ha bestilt noe i oppkrav...
Pakken var merket med "Forenklet tollbehandling",
og dette overrasket meg like mye da jeg heller ikke kunne huske at jeg hadde
bestilt en vare over fribeløpet på 200 kroner.
På utsiden er pakken merket med verdi 24,99 (uten noe
valuttabeskrivelse)
Den kommer fra Tyskland og er også merket med porto på 5,5
euro.
Jeg stusser allikevel, og får bekreftet min mistanke om at
noe er galt når jeg åpner pakken. Pris på varen er $24,90, og portoen jeg har
betalt er på $5,00
Totalt har jeg altså betalt $29,90 som med dagens valuta
tilsvarer ca 180 Nok.
Jeg skulle altså ikke betalt verken toll eller avgift til
posten for denne pakken.
Jeg skjønner hvorfor dere kaller det "forenklet
tollbehandling", for dere har jo ikke lagt særlig arbeid i denne saken.
Jeg regner med at dere tilbakebetaler mine 183 kroner som
dere feilaktig har tilegnet dere før jeg fikk pakken utlevert og kunne sjekke
lovligheten bak.
133 kroner av dette beløpet er pris for reine administrative
utgifter dere tar for (ikke) å sjekke verdien på varen grundig nok.
Pakken hadde kollinummer XXXXXXXXXXXXX, og jeg regner med at
jeg snart kan hente de 183 kronene dere ikke hadde krav på ved å vise
kvittering på nærmeste postkontor innen kort tid.
Jeg kan, om dere ønsker det, også dokumentere varens verdi,
men da må det påregnes ett administrativt gebyr fra meg pålydende 133 kroner i
tillegg til de 183 kronene dere skylder meg. Min tid er tross alt like verdifull
for meg som deres tid er for dere.
Jeg må også få lov å kommentere at jeg syns det er rart at
hentelappene kom til mitt post i butikk kontor, Coop Obs Bygg, mens pakken
måtte hentes i den andre post i butikk, på Ica... Dersom Posten ikke klarer å
håndtere to postkontor med samme postnummer foreslår jeg at dere slår disse
sammen til ett kontor..
MVH
Gunnar Lillebø
Er det rett av Posten å kreve 50 kroner i toll, og ta seg 133 kroner overbetalt for ikke å sjekke
hvilken valuta varens verdi er oppgitt i?
I Norge er det jo slik at man er uskyldig til det motsatte
er bevist.
Ble ikke jeg ”uskyldig dømt”
til å betale toll og avgifter fordi Posten ikke gadd å sjekke opp i den
manglende valutamerkingen på pakken?
Det blir i hvert fall spennende å se hva de svarer… ;-)
du er helt rå du Gunnar! :) (y)
SvarSlettMå jo nesten få ett svar på hvordan de kan heve seg over norsk lov og kreve noe de ikke har lov til...
SlettHar fått svar fra Posten:
SvarSlettHei Gunnar.
Når det ikke er oppgitt valuta på sendinger fra utlandet, blir det automatisk benyttet landets valuta, i dette tilfellet EURO. 24,99 euro tilsvarer rett over kr. 200,-, derfor er det beregnet mva på sendingen.
For å omfortolle og refundere beløpet, må vi be deg sende inn dokumentasjon på vareverdi; faktura, kvittering e.l. i tillegg til kontonummer, kollinummer, navn og adresse. Send dette til ksutland@posten.no.
Videre beklager vi feilsending av pakken.
Du skulle selvsagt ha mottatt den på Coop.